Sunday 29 April 2012

Sawi itu lobak?

Ceritera 35

Pada minggu lepas, saya bersembang-sembang kosong dengan dua rakan saya yang berasal dari Terengganu dan Kelantan. Saya juga berasal dari Terengganu. Ketika kami bersembang, sambil rakan saya memasak nasi goreng. Antara perbualan kami seperti berikut:-

Saya: Ayu, berapa ya ayu beli lobok tu? (Ayu,berapa ringgit kamu beli lobak itu?)
Ayu: Ore beli 2 ya. (Saya beli RM2)
Saya: Mahalnye..
Ayu : Mahal? (sambil memegang sayursawi)
Saya : Ye lah.. Mahallah kalu sawi 2 ya. (Ya, sayur sawi itu sangat mahal kalau harganya RM2)
Ayu : Awak tanye hok mane se?
Saya: Saye tanye hok ni. (sambil memegang lobak).
Ayu : Owh..Lobak tu ore panggil 'carrot', sawi tu ore panggil 'lobak'.
Saya: Aik, peliknya..hihi..

Sekilas Kata :

Secara ringkasnya,  bagi masyarakat Terengganu, lobak ialah lobak. Namun berbeza dengan sesetengah masyarakat Kelantan yang menganggap lobak itu ialah sawi dan lobak itu dipanggil ‘carrot’. Keadaan ini menunjukkan faktor perbezaan daerah menyebabkan sayur yang sama namun dipanggil dengan nama yang berbeza.




No comments:

Post a Comment