Wednesday 4 April 2012

Bahasa Kasar Kesat

Ceritera 23

Bahasa kasar kesat merujuk kepada bentuk bahasa yang digunakan ketika penutur sedang marah dan menggunakan bahasa kesat untuk memaki hamun, mengutuk, mencarut dan sebagainya. Antara bahasa kasar kesat yang digunakan ialah sial, celaka, bodoh, kurang ajar, kepala otak dan lain-lain.

Contohnya:-

"Dari kampung aku pungut kau, aku jadikan engkau bini aku sehingga menjadi 'mem' besar dalam             rumah ni, akhirnya ini balasan kaau kepada aku dan mak bapak aku. Kau memang pembawa sial dalam keluarga aku".

Sekilas Kata:

Bahasa kasar kesat lazimnya diujarkan oleh penutur yang kurang pendidikan bahasa dan didikan tatatertib dalam pergaulan. Oleh itu, mereka akan menggunakan bahasa kasar dengan secara bebas tanpa mengira tatatertib ketika bergaul.

No comments:

Post a Comment