Wednesday 25 April 2012

Laskar Pelangi

Ceritera 33


Sebagai pelajar kursus Karya Agung Melayu, saya ditugaskan oleh pensyarah saya untuk menyiapkan tugasan individu. Tugasan itu memerlukan saya menganalisis sebuah filem Indonesi yang terhebat, iaitu 'Laskar Pelangi'. Jalinan cerita filem Laskar Pelangi sememangnya seindah nama filem ini. Jalinan cerita dalam filem ini sangat menarik walaupun teknik penceritaannya bersahaja. Filem ini mengisahkan pengorbanan dua orang guru yang sangat ikhlas dan komited dalam profesion mereka untuk mencurah ilmu kepada anak-anak murid mereka. Filem ini juga memaparkan kisah perjuangan 10 orang anak-anak murid SD Muhammadiyah yang keluarganya terdiri daripada golongan bawahan untuk menuntut ilmu. Falsafah-falsafah dan nilai-nilai yang baik sangat banyak dalam filem ini. Filem ini dapat menjadi contoh terbaik untuk filem-filem di arena perfileman kerana memaparkan unsur dan nilai yang sangat berguna kepada para penontonnya, tanpa memasukkan unsur-unsur sosial yang negatif. 







Sekilas Kata:

Saya berpendapat filem ini sangat sesuai untuk semua lapisan masyarakat, terutama golongan remaja. Hal ini demikian kerana filem ini memaparkan sikap menghargai ilmu pendidikan yang diterapkan pada jiwa remaja yang serba kekurangan. Bagi mereka, nilai ilmu sangat penting sebagai agen perubahan kehidupan mereka kelak. Saya sebagai bakal guru sangat kagum akan kesungguhan dan keikhlasan watak guru dalam filem ini dalam mencurah ilmu kepada pencinta ilmu. Saya akan menjadikan nilai-nilai ini sebagai motivasi kepada saya supaya menjadi guru yang cekal dan ikhlas dalam melaksanakan tanggungjawab dan tugas yang bakal saya pikul di sekolah nanti. Secara ringkasnya, filem ini sememangnya hebat dan mampu menyentuh hati dengan sikap dan semangat pelaku dalam filem ini.

No comments:

Post a Comment