Thursday 19 April 2012

Bahasa Sumber Pinjaman (Bahasa Sanskrit)

Ceritera 29

Bahasa-bahasa asing yang menjadi sumber pinjaman bahasa Melayu ialah Sanskrit, Arab, Parsi, Jawa, Cina, Tamil, Portugis, Belanda dan Inggeris.

Pengaruh bahasa Sanskrit dalam bahasa Melayu bermula pada zaman bahasa Melayu kuno, iaitu dari abad ke-7 hingga abad ke-13. Bahasa Sanskrit dibawa oleh pedagang India yang datang berdagang di Kepulauan Melayu. Bahasa Sanskrit juga disebarkan oleh sami atau pendeta agama Hindu dan Buddha yang mengembangkan kedua-dua agama tersebut kepada penduduk tempatan. Pengaruh bahasa Sanskrit meresap ke dalam bahasa Melayu menerusi dua epik Hindu yang berjudul Ramayana dan Mahabharata. Pengaruh bahasa Sanskrit terhadap bahasa Melayu dapat dilihat dalam tiga aspek, iaitu kosa kata, imbuhan dan sistem bunyi.

Contoh kosa kata : bahasa, guru, sastera, siswa, cinta, duka, bahu, hasta, dewa, mahkota,, neraka,, asmara, bahaya, bumi, bayu, raksa dan sebagainya.

Contoh imbuhan awalan : eka- (tunggal), dwi- (dua), maha- (besar), pra- (sebelum), swa- (sendiri), tata- (cara), tuna- (tidak mempunyai). 
Contoh perkataan :  ekabahasa, dwibahasa, mahaguru, pramerdeka, swadaya, tatatertib, tunakarya.

Contoh imbuhan akhiran : -wan, -man, -wati, -nita.
Contoh perkataan : hartawan, seniman, seniwati, biduanita.

Contoh sistem bunyi : /dw/, /sw/, dan /sy/
Contoh perkataan : dwibulanan, swasta, syurga.


No comments:

Post a Comment