Saturday 28 April 2012

Lambatnya Lif Ni..

Ceritera 34






Setiap kali saya keluar dari rumah, saya perlu menggunakan lif untuk ke kampus, rumah rakan dan lain-lain. Kolej kediaman saya mempunyai tiga blok. Lif di blok 3 adalah paling perlahan pergerakannya berbanding lif di blok lain. Memandangkan saya tinggal di blok 3, maka terpaksalah saya mengharungi keadaan lif tersebut. Dua hari yang lepas, saya dan seorang rakan saya menaiki lif untuk pulang ke rumah masing-masing. Mungkin ingin menghilangkan perasaan bosan dan keletihan, kami pun berbual-bual di dalam lif.

Saya: Letihnya hari ni.
Rakan: Yelah , letih betul.
Saya: Lambat pulak lif ni bergerak.
Rakan: Yelah, berapa jam agaknya nak sampai ni.
Saya: Mungkin 24 jam kut. (sambil tersenyum).

Sekilas Kata:

Penggunaan ‘berapa jam’ yang digunakan oleh rakan saya itu tampak seperti kami ingin pergi ke suatu tempat yang jauh. Kata-kata yang digunakan itu sebenarnya suatu sindiran kepada lif yang lambat bergerak.  Keadaan lif yang perlahan dan panas kadangkala boleh membuatkan penggunanya berasa tidak sabar. Namun, kesabaran itu sebenarnya separuh iman. Jika keadaan lif ketika itu mengalami kerosakan pasti banyak perkara lagi yang timbul hanya disebabkan oleh sikap kita yang tidak sabar. Oleh itu, kita perlulah bersyukur dengan segala nikmat yang kita perolehi.

No comments:

Post a Comment