Sunday 29 April 2012

Murtabak atau Martabak?

Ceritera 40


Apakah ejaan sebenar bagi makanan ini?





Murtabak atau Martabak?




Apakah jawapan anda?


Dalam entri terakhir saya, saya akan berkongsi sedikit maklumat yang saya peroleh mengenai kekeliruan ejaan sebenar gambar di atas. Selama ini saya menyangkakan ejaan murtabak adalah tepat, namun sangkaan iti meleset sama sekali kerana ejaan sebenar makanan itu ialah martabak. Saya percaya ad segelintir masyarakat kita tidak mengetahui tentang hal ini. Hal ini demikian kerana kita sering melihat ejaan murtabak ini di pasar minggu, dalam buku resepi, dalam majalah dan sebagainya sehingga kita menyangkakan ejaan tersebut adalah tepat. Saya juga percaya ada dalam kalangan kita yang tidak pernah menyemak ejaan tersebut dalam kamus kerana menyangkakan ejaan murtabak itu adalah tepat. Hasil semakan saya mengenai ejaan itu dalam kamus, tiada senarai perkataan bagi perkataan murtabak, yang ada hanyalah perkataan martabak. Martabak ialah sejenis makanan seperti roti canai tetapi berlapis, dibubuh daging cincang, telur, rempah, bawang dan sebagainya. (Kamus Dewan Edisi Keempat, 2010: 1000).

Sekilas Kata:

Walaupun isu yang dibincangkan ini kelihatan remeh, namun bagi seorang bakal guru bahasa Melayu, perkara ini harus diberi perhatian teliti agar kita tidak terus tersalah menyebut dan mengeja perkataan yang dianggap remeh tersebut. Oleh itu, kita haruslah peka dengan isu-isu sebegini agar perkara yang sama tidak akan berulang pada hari kelak.

No comments:

Post a Comment