Friday 16 March 2012

Bahasa Rahsia

Ceritera 10


siapa yang selalu menggunakan bahasa rahsia?
Biasanya bahasa rahsia ini digunakan dalam perisikan, pengedaran dadah dan sebagainya. Walaupun saya bukan tergolong dalam kategori tersebut, saya sebagai orang awam biasa juga ada menggunakan bahasa rahsia ini. Bahasa rahsia yang saya gunakan hanya difahami oleh rakan-rakan yang turut sama menggunakan bahasa rahsia ini juga. Bahasa rahsia ini hanya rekaan sendiri untuk mengelak daripada diketahui oleh orang lain dan bahasa ini bersifat peribadi. Antara bahasa rahsia yang saya gunakan ialah:-

Dufulifu kafamifi sefelafalufu cafakapfak bafahafasafa camfamnifi



Maksudnya: Dulu  kami selalu cakap bahasa macam ini.

Ketika zaman saya kanak-kanak, kakak saya selalu mengajar saya bercakap bahasa rahsia yang ada sedikit bunyi seakan-akan bahasa Rusia.


Sasyasa maskansan rotisi pasgisi tasdisi.

Maknanya:

Saya makan roti pagi tadi.

apakata anda pula mencuba bahasa rahsia ini...

nas as mas sas as yas bas ras las yas as nas




Sekilas Kata:

Bahasa rahsia sangat unik dan sangat sulit sifatnya kerana bahasa ini hanya difahami oleh orang tertentu sahaja. Rekaan ungkapan bahasa rahsia ini menggambarkan kreativiti penuturnya. Bahasa ini sememangnya sengaja dibuat sedemikian supaya kerahsiaan sesuatu hal dapat dilindungi.


No comments:

Post a Comment