Ceritera 38
Pada tiga minggu lepas, pelajar untuk kursus Pengajaran,
Teknologi dan Penaksiran perlu membuat pengajaran makro. Pengajaran makro
secara mudahnya ialah pendedahan awal tentang cara mengajar yang perlu
dilakukan oleh semua bakal guru sebagai persediaan untuk mengajar di sekolah
kelak. Sebagai bakal guru bahasa Melayu, kami telah dilatih oleh pensyarah
kami, iaitu Encik Razali Ayob agar menggunakan bahasa yang betul semasa
melakukan latihan pengajaran. Kami sering ditegur jika kami melakukan kesilapan
berbahasa semasa proses pengajaran. Antara kesilapan berbahasa yang sering kali
dilakukan oleh pelajar ialah penggunaan perkataan ‘kat’ (dekat), ‘nak’ (mahu,
ingin), ‘ok’ (baiklah), rasa (pendapat) dan lain-lain. Pensyarah kursus ini
melatih kami menggunakan perkataan yang betul dan menggunakan bahasa Melayu
Tinggi ketika mengajar supaya kami dapat menggunakan bahasa yang betul ketika
menjadi guru kelak. Beliau juga menegur pelajar yang sering menyelitkan unsur
dialek ketika mengajar. Beliau melarang penggunaan dialek ini kerana penggunaan
dialek tertentu yang tidak bersesuaian dengan sesuatu kawasan (sekolah) akan menyebabkan pendengarnya (murid) sukar
memahami perkara yang cuba disampaikan oleh guru. Masalah ini dapat diatasi
jika tindakan awal sudah diambil.
Sekilas Kata:
Teguran ialah salah satu cara yang seharusnya
dilakukan oleh masyarakat terutama melibatkan masalah pengunaan bahasa semasa
berkomunikasi. Apabila teguran dibuat, seseorang itu akan dapat menyedari
kesilapannya dan akan cuba mengubah kesilapan tersebut ke arah yang lebih
terbaik. Namun, teguran itu mestilah secara berhemah, bukan menggunakan bahasa
kasar. Teguran yang tidak berhemah akan menyebabkan orang yang ditegur akan terusik
dan berisiko mengundang permasalahn yang lebih serius.
No comments:
Post a Comment